טלויזיה

שורדת את התוכן הטלוויזיוני

מקור מים ליד הר
קרדיט: אלבום פרטי

בואו נדבר על התכנית הישרדות, בתור רעיון לפורמט טלוויזיה בעיניי זו אגדה, אני בטוחה שהתכנית גרמה לכל אחד מכם לתהות האם הוא מסוגל לשרוד על אי במשך חודשיים, לדעתי השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא האם יכולתם לצלוח משחק חברתי וכמה חזקים אתם מנטלית? אבל כנראה שיותר מעניין אתכם אם הם באמת לא אוכלים ואיפה הם עושים קקי

אנשים מטבעם מתעסקים בהשוואה לעצמם וישראלים במיוחד מתעסקים ב’איפה דופקים אותם’ אז בואו נשווה ונספר לכם איפה דופקים אתכם:

1. “הפורמט האמריקאי הרבה יותר טוב”

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת, את מונה כ-9 מיליון תושבים עם שני ערוצי טלוויזיה ראשיים (סליחה כאן11, אנחנו לא שם עדיין בקשר) משמע – יש מקום לשתי תכניות בלבד בפריים טיים ואחוז רייטינג שלא יכול להיות כל כך גבוה כיוון שהוא נספר ע”י 500-700 משפחות יהודיות בלבד, ארה”ב מונה כ330 מיליון תושבים ואתם רוצים שנתחרה בזה? העלות של כל ההפקה הישראלית היא בערך משכורת של מפיק ראשי בארה”ב, תגידו תודה שמישהו שילם על הפורמט הזה והביא אותו למסך כי משתלם זה לא כל כך. אולי תתחילו לצפות בתכניות אירוח כמו שאתם אוהבים לצרוך ריאליטי ונוכל להיות קצת יותר דומים לארה”ב.

2. “מה באמת לא נותנים להם לאכול שם?”

על כך אומר – טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים, הנה לכם שיעורי בית, תחזרו אחורה לעונה הקודמת ותצפו בפרק הראשון ומיד אחר כך תצפו בפרק האחרון על האי (לא בגמר!) ותגידו לי אתם איך בן אדם מוריד 10 ק”ג ממשקלו. אתם תראו אותם שם רזים יותר, לפחות את האנשים שהגיעו עם מאגרי שומן מהבית, מבטיחה לכם שזה לא פוטושופ וששיזוף לא מרזה עד כדי כך.

3. “הכל מכור מראש”

כשאתם מספרים לחבר איזה סיפור שקרה לכם אתם מספרים לו את ההתחלה, האמצע והסוף נכון? נניח הייתי מגבילה אתכם בחמש דקות בלבד נכון שלא הייתם מתעכבים על פרטים לא חשובים להבנת הסיפור? שלום לך עריכה וכמה טוב שאת פה. צוות של עורכים מצלמים במשך חודשיים 24/7 תכנית ומתחילים לערוך אותה כשהם יודעים מי זכה במשימה ומי הדיח את מי ומי מגיע לגמר, כל דקה טלוויזיה עולה הון תועפות והעורכים היקרים חושבים מאה פעם אם המשפט נחוץ ואם השוט הכרחי, הם ישתלו רמזים מתרימים ויקדמו את הסיפור שהם רוצים לספר לכם בלבד אחרת היה ערוץ 24/7 והייתם רואים כל מה שקורה על האי אבל זה לא האח הגדול! כמה מכם צפו בערוץ של האח הגדול וראיתם בעריכה דברים שלא מראים? אז הישרדות, הכל יוביל לאן שהעורך רוצה להוביל אתכם, כנראה שהיו אלף אסטרטגיות על האי אבל זו שנבחרה היא כנראה האסטרטגיה שהצליחה.

4. “מתאימים להם משימות כדי שינצחו”

שלום שלום אנשי הארט מה נשמע? תודה על תפאורה מרגשת.
כמו שאין מפיק אירועים שיבוא לאנשי הקייטרינג ויגיד להם שעה לפני החתונה ‘אה סליחה, אנחנו רוצים תפריט אחר לגמרי’ אי אפשר לבוא לאנשי הארט ולהגיד להם ‘אה סליחה, אני רוצה שהוא ינצח במשחק תחליפו לו למשימה קלה יותר’. מישהו צריך לבנות את המשימות האלה והמישהו הזה עובד על זה ממש קשה, הם לא קמים בבוקר ומחכים למשיח שיספר להם מי צריך לנצח ואיזה משימה להרכיב לו. כמו שבסרטים השחקנים משננים תסריט זה לא שהבמאי בא ומשנה להם את כל השורות. קטונתי אבל באיזה עולם נראה לכם שהפקה כמו הישרדות תצא לצילומים של חודשיים ותחיה את הרגע? מי המשקיע שיזרוק את הכספים שלו ככה ויסמוך על תורת האילתור? לכל פרויקט בעולם יוצאים ליום צילום עם ליינאפ מתוכנן לפי שעה ודקה, אפילו לפרסומת של רותם סלע מדברת על מזגן.

5. הראיונות המצולמים “טסטות”

איפה דופקים אתכם? שם.
בואו ניתן לזה צ’אנס,

מראיין: אלה מה דעתך על היתושים באי? (שאלה שלא נשמעת בעריכה)
אלה: “אני שונאת אותם! אני לא יכולה לסבול את זה, הלוואי והם לא היו פה”

סצינה
אסי ורגב מנסים לשכנע את אלה להשתמש בכוח ‘ביטול חסינות אישית’

קאט לטסטה של אלה
“אני שונאת אותם!”

הבנתם? ואתם האמנתם שהיא מדברת על אסי ורגב. נפלאות העריכה, טיפ לחיים: אם לא שמעתם את כל הסיפור ואת שני הצדדים תפסיקו לשפוט. התעצבנתם? לכו תראו דוקומנטרי אבל תדעו שגם זה ערוך.

 

קוקוס בחוף

אלבום פרטי

אז מה חשוב שתזכירו לעצמכם בכל פרק שאתם צופים בו?

שהאנשים האלה לא זוכים לישון כמו שצריך וחוסר שעות שינה דופק את הזיכרון וגם מאלחש הרבה מהתבונה שלך, שהרעב מתעתע באנשים והופך אותם להיות עצבניים וחסרי סבלנות כמו ביום רע שאתם מרגישים ששום דבר לא מסתדר לכם, והדבר הכי הכי קשוח היא ההרגשה שאין לך על מי לסמוך כי בחיים הנורמטיביים יש לכם משפחה או חברים שיחבקו אתכם ותרגישו בטוחים בקרבתם ועל האי אין, שם הם עובדים מול עשרות אנשי הפקה וצלמים שמסתובבים סביבם כל היום עם ‘בוקר טוב יוצאים למשימה’ או ‘יאללה להתארגן למועצת שבט’ והחלום שאולי תנגוס הלילה בשניצל או שתחזור לישון על החול מתעתע בין מה שאתה באמת צריך למה שאתה רוצה.

זמן טוב להגיד שהיד על המקלדת קלה, איך אפשר שלא, פידבקים הם השטן בעיקר כי ילדים בני 8 למדו איך לכתוב והם פורקים את הידע החדש שלהם ברשתות חברתיות והם עדיין לא למדו להבחין עד הסוף בין טוב לרע וזאת בעיה. מי יותר נורא בעיניי? אתם, הבוגרים שכבר יודעים להבחין, שמאמינים לכל דבר שהם קוראים ושומעים בתקשורת ומביעים את דעתם ללא מחשבה קודמת, ללא ניסיון להבין לעומק את הדברים בין אם הם ערוכים בריאליטי ובין אם הם משודרים תחת ערוץ חדשות אמין או עיתון שמחולק לכם בחינם. אז מה אני מבקשת? תהיו חכמים מזה כי הבושה שאתם כותבים בתגובות היא לא שלהם אלא תחת השם שלכם.

והאמת מה איתה?

האמת היא שהצלחתה של תכנית טלוויזיה נמדדת לפי רייטינג, השנה 2020 קשה לשכוח אבל השנה הרשת החברתית מנצחת את הטלוויזיה באחוזי הצפיות שלה, בכל זאת חשוב לזכור שזו רק רשת חברתית, כמו שבגיל 13 הולכים לקנות מותגים עם כרטיס האשראי של אמא ואבא ככה ברשת יש צופים שעדיין אין להם כרטיס אשראי ואף אחד לא מבטיח שמה שמצליח ברשת יצליח בטלוויזיה, דוגמה? לנעמה קסרי וליהי גרינר עשרות אלפי צפיות בסטורי (בימים טובים יותר אולי גם מאה אלף) הייתה להם תכנית אירוח והיא כשלה, למה? כי אתם לא צופים בתכניות אירוח וכי הרשת היא לא פקטור לטלוויזיה, כשאפשר לצפות בזמן שנוח לכם ולא מתי שהתכנית מחליטה לשדר החיים הרבה יותר קלים.

חפרתי, לסיום אגיד שהישרדות מובילה ברייטינג בין כל ערוצי הטלוויזיה (מתוך שני ערוצים מובילים כמובן), מה זה אומר? שאתם אוכלים את הדייסה של עצמכם ולא של העורך הראשי שמספר לכם סיפור, כמו שילד בן שלוש בוחר ספר וההורים מקריאים לו? אז אתם הילד בן שלוש שבוחר באיזה ערוץ הוא רוצה לצפות, עורכי טלוויזיה למדו אתכם לפי שניות הרייטינג, הבינו איזו דקה או שנייה נצפתה ברייטינג הגבוה ביותר ואיזה אייטם קיבל הכי הרבה טוקבקים ויחס, הבינו ממה עשיתם שערורייה, הבינו מה הכי מעניין אתכם ותרצו או לא המוצר מצליח כי יש לו ביקוש וצריכה, אתם צורכים תכניות ריאליטי כמו מכורים וההחלטה תמיד הייתה בידיים שלכם כמו בקניות בסופר, האם אקנה מחברת ‘שטראוס’ או שאקנה מחברת ‘תנובה’ כי חלב זה חלב וכשמערבבים אותו בקפה או בעוגה אתם לא שמים לב במה השתמשתם אבל בחרתם מה לקנות, הבחירה תמיד הייתה שלכם ואתם בחרתם (תכתבו בויקיפדיה ‘2025’ ותבינו שפורמט כושל לא חוזר).

אז שיהיה בתאבון כי שום תכנית כושלת וגרועה לא מרוויחה ככה סתם אחוזי רייטינג גבוהים, יש אנשים שבחרו לצפות בה ויש עורך שיודע מה אתם הכי אוהבים לראות. אמרו לפני שאין דבר כזה פרסום שלילי וחברים זה נכון, אם אתם מדברים על זה אז כנראה שזה מעניין אתכם ואתם מאכילים את החיה, כל עוד אני בפה שלכם אני מעניינת אתכם.

לאן אני הולכת עם זה?

א’ תפסיקו ללכלך, ב’ אם הייתם משקיעים קצת יותר זמן להסתכל ימינה ושמאלה ולראות שיש תכניות אחרות בערוצים אחרים אולי היו פה תכניות אירוח והייתם יכולים להרגיש שאתם ממש כמו ארה”ב, אולי הייתם יוצרים את השינוי כי שינוי לא קורה בעמידה במקום, תפסיקו לאכול את מה שנותנים לכם ותבחרו משהו שאתם רוצים מהתפריט, לא טוב? תחליפו מנה. אבל תעשו את זה יפה, אל תאכלו למלצר את הראש, תסבירו לו בעדינות ותנסו לשנות את מה שלא טוב גם בכם ולא רק במנה שלכם.

ספיר ערבה
נכתב על ידי
לחץ על מנת להגיב

פרסם תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

בחזרה למעלה .