אופנה

על זבל ששווה 100 מיליארד דולר כבר שמעתם?

זבל טקסטיל
Photo by Paulo Sergio Zembruski from Pexels

על זבל ששווה 100 מיליארד דולר כבר שמעתם?

אז אני אספר לכם…

הכל התחיל כשהבנתי שאני רוצה להתעסק באופנה. מהיותי בנאדם חופר (דמיינו חיוך מלא שיניים) אני אוהבת ללמוד, אני אוהבת להתמקצע עד כמה שניתן בכל דבר שאני נוגעת בו. התחלתי לחקור קצת על עולם האופנה לא רק מבחינת מה “טרנדי”. רציתי יותר להבין את הפן העסקי של זה, רציתי לדעת לאן העולם הזה הולך, ונתקלתי במשהו חשוב יותר… לאן העולם שלנו באמת הולך, כדור הארץ יותר נכון.

View this post on Instagram

Attention swappers! The Great Fashion Revolution Clothes Swap, in partnership with @globalfashionexchange, is just 8 weeks away! The initiative will see thousands of swaps take place during #FashionRevolution week (20-26 April) in a global call to disrupt consumption-as-usual. For most of us, the primary way we know of engaging with fashion is to browse, buy and consume. Our global swap initiative challenges this notion and uproots our relationship with fashion to bring about a change in the system. 🔀 But WE NEED YOU to make it happen! We’ve already had more than 600 swap hosts sign up through our website, and on March 9th, we’ll be publishing our official swap guides with everything you need to know to take part, including educational resources that bring a new dimension of learning onto the swapping scene. If you haven’t already, sign up at the link in our bio and tag your swapping pals in the comments below 💫

A post shared by Fashion Revolution (@fash_rev) on

אוקיי, אז בואו נתחיל בכמה עובדות שאולי לא ידעתם:

  1. אזרח אמריקאי זורק בממוצע כ- 36 קילו בגדים במהלך חייו. ואם זה לא מספיק אז בדנמרק יש קטע כזה של ישר לזרוק, בלי לכבס. בכלל. למה יש יותר טוב מריח של כביסה?!
  2. היום אנחנו שומרים את הבגדים מחצית מהזמן ששמרו לפני כ- 15 שנה. מבולבלים? גם אנחנו. הרי התנאים יותר טובים, הכביסות יותר משוכללות משמע, רק מתבקש שנשמור עליה יותר לא?
  3. חברות הבגדים הגדולות זורקות, שורפות ואו מטמינות את הבגדים. חלקן מעדיפות את זה מאשר למכור אותם בזול מידי שבטעות לא יגיעו ל”ידיים לא נכונות” (בין היתר: ברברי, קרטייה וכו’). וחלקן כי הן פשוט לא מצליחות למכור את כל הסחורה שיוצרה ובזמן הזה כבר יש קולקציות חדשות על הפרק. מזה להטמין אתם שואלים? בדיוק מה שאתם חושבים שזה “R.I.P” בגדים ואביזרים יקרים, כי מנפט באתם ואל עפר תשובו, מסתבר. בואו ניקח רגע לחשוב מה זה עושה לכדור הארץ.
  4. בשביל לייצר חולצת טריקו אחת נדרשים כ- 2700 ליטר מים (כמות שאדם שותה בשנתיים וחצי בערך), והייצור מתרחש בעיקר באזורים שיש בהם מחסור במים. ועדיין, רוב פליטת הפחמן (לא טוב לנו) של הבגד תתרחש לאחר רכישתו.
  5. להמון עובדים בתעשייה הזאת, בעיקר במפעלים במדינות עולם שלישי, יש תנאי עבודה מחפירים. ראו ערך- קריסת הבניין בבנגלדש ב2013. כשבניין זה קרס בשל כשלים מבניים חמורים ולמרות אזהרות עוד באותו היום על עצם היותו רעוע, נספו כ- 1,129 בני אדם. בין ההריסות נמצאו תוויות של חברות אופנה כגון: מנגו, פרימארק ועוד…
  6. העולם מייצר 50 מיליון טון של פסולת טקסטיל בשנה! פאקינג שווי מוערך של 100 מיליארד דולר חברים!!שמעתם את הסכום? זה כמה שעולה לנו הזבל שלנו. ועוד לא דיברנו על מחיר אקולוגי.

אוקיי, שימו לב…פאוזה דרמטית… אתם בטח שואלים את עצמכם “מה היא באה לבאס עכשיו? למה היא משתפת אותנו בכל זה?”. אז ממש לא, אני אוהבת אופנה יותר מכל דבר אחר כמעט, ואני לגמרי בשאיפה להיות חלק פעיל בתעשייה הזו, אבל אני רוצה להדליק לכם כמה נורות שנדלקו גם לי. ובכנות, אני קצת מרגישה שמתפקידי לחלוק ולשתף בכל הידע הזה, להנגיש אותו קצת ואולי להציע גם כמה פתרונות.

 

View this post on Instagram

We’ve arrived at the end of a #FashionRevolution Week like none other. Though face-to-face events, clothing swaps, and community get-togethers were missed, we instead saw a virtual and digital revolution explode around the world. This Fashion Revolution Week has proven that when dedicated and curious citizens come together to ask questions and demand answers, we can shake up business as usual and stand up for those who are vulnerable. Let’s keep the momentum going! Fashion Revolution isn’t just a week, it’s a movement, and it takes EVERYONE to keep on holding brands accountable and giving supply chain workers a voice. Here’s how you can stay involved post-Fashion Revolution Week. 🧡🧡 Sign up for our weekly newsletter – it’s the best place to keep up with our campaigns, resources and find out what’s happening in the industry and around the world. The link to subscribe is in our bio. 🧡🧡 Donate. Everything we do is made possible by generous support from grants and people like you who use our free resources to create change. If you found our tools, templates, guides and resources helpful this week, please consider making a small donation. The link is in our bio. 🧡🧡 Get learning. You can educate yourself about the key issues by tuning in to our blog, reading the White Paper (link in bio), buying a fanzine, or (for the reading-phobic among us), checking out the educational videos on our YouTube channel. 🧡🧡 Find your country team. Fashion Revolution is a global movement. We have teams in over 70 countries run by dedicated and talented people. Click “find your country” on our website to join the team or keep up with them on their social platforms. Let’s do this! #WhoMadeMyClothes? TradeFairLiveFair

A post shared by Fashion Revolution (@fash_rev) on

1…2…1…2… בני דור ה- Z שומעים רגע?… אתם כוח הקנייה העיקרי, אז תקשיבו לזה:

בואו נדבר עליכם רגע, כל ילידי שנות ה- 2000 והלאה, אתם מעידים על עצמכם שאתם רוצים לפתח זהות אופנתית שאי אפשר בשום אופן לקטלג. שזאת הזהות שאני הכי אוהבת. למה? כי היא זהות אישית אמיתית. כל אחד ומה שהוא באמת אוהב ללבוש או מה שהוא מרגיש שיכול לבטא אותו בצורה הכי טובה שיש, לפחות את מה שהוא מרגיש באותו רגע. ובשבילי אין כיף מזה.

היום אני סקסית, מחר אני באד ביץ’, מחרתיים בא לי טום בוי ושבוע הבא אני בכלל בוהו כי עשיתי איזה פעמיים בשבוע יוגה וקצת מדיטציות ונכנסתי לאווירה. חופש הביטוי הרגשי שלי, מה שנקרא. אני מציעה ומבקשת מכם באותה הנשימה לפתוח את הראש כמה שיותר, במיוחד תחת השאיפה שלכם להיות חופשיים מקטלוג ולזכור שיש בארץ מלא מעצבים מוכשרים ביותר, ייחודים ביותר ובאמת שיש כאלה שהם גם לא יקרים כמו שאתם חושבים.

אבל גם אז, אל תשכחו גם לשאול את השאלות הנכונות- “איפה זה מיוצר?”, “זה ייבוא או עיצוב מקורי של המעצב/ת?” “האם הם משתמשים לרוב בבדים טבעיים או פוליאסטר?” “אם שילמתי על זה 20 ש”ח כמה קיבל העובד שייצר את זה? ובאילו תנאים?”

על כן, רצוי שנקנה מיצרנים ומעצבים מקומיים. לא הרבה יודעים שהמשלוחים שלנו עולים לנו ביוקר, גם אם לא שילמנו משלוח. כשקונים תוצרת מקומית נותנים פרנסה לעובדים מקומיים, עם זכויות כמו שמגיעות להם. הפריטים יהיו (בטוח) איכותיים יותר, ויישארו לאורך זמן. וכמובן שהמטוס לא יפלוט טונות של דלק בדרכו לכאן.

מה שמניע אותי ביצירת הקולקציה הראשונה שלי הוא להיות מודעת לכל שלב בתהליך הייצור. כמו כן, לייצר פריטים ייחודים, מגניבים, איכותיים, יפים ובעלי חיי ארון ארוכים. תחשבו על זה, פריטים שיהפכו להיות “וינטאג’ ” בעוד כמה שנים. החזון שלי הוא שאתן לבת/ בן שלי עוד 15 שנה ללבוש את השמלה שלי. אין מיוחד כזה בעיניי.

 

 

להתחיל לחשוב עכשיו, כי אחר כך יהיה מאוחר מידי. 

אז יכולתי לכתוב פוסט בסגנון של ” יש לאמץ גישה צרכנית המודעת להשפעות הסביבתיות של תעשיית האופנה….”, אבל אני באה להנגיש את זה ולתת לכם תחושה שאתם מקשיבה לשיחה (החופרת) שלי, עם חברות, על דברים שקראתי פה ושם ועניינו אותי ממש. אז בקיצור אם תקנו זבל במחירי רצפה, בעוד כמה שנים תקבלו מלא זבל על הרצפה והילדים שלנו? בכלל יאכלו את החרא שיצרנו פה.

תדמיינו שבכל שנייה משאית מלאה בפרטי לבוש נזרקת למזבלה או נשלחת לשריפה. זה נתון אמיתי לגמרי! ובינתיים בבנגלדש נמצאים כ- 5000 מפעלי טקסטיל שהעובדים בהם משתכרים בדולרים בודדים ליום.
לחולצה שעולה “30 שקל” יש מחיר אקולוגי כבד. תהליך ייצור שמביא לבירוא יערות, שימוש מסיבי במים ובקוטלי חרקים עבור גידול הכותנה, נפט עבור הפוליאסטר וכו’. לאחר מכן מתחיל השינוע של הבגדים בין היבשות השונות שאנחנו כבר יודעים מה הוא עושה, וכך הלאה.

אנחנו צריכים לחשוב עכשיו על מה שיבוא אחר כך לפעמים (אהמ…ביל גייטס…אהמ…קורונה). חוקרים מזהירים כי יש לנו בערך 10 שנים לתקן את הנזק שעשינו עד כה לעולם. אם לא, אנחנו נחווה תנאי מזג אוויר קיצוניים ועוד שינויים שלא יבואו בטוב בואו נגיד ככה.

אז לא להתבאס חברים… אפשר לקנות מכל חנות שרק תבחרו, אבל

תזכרו שזה לא או הכל או כלום. כל שינוי קטן, כל פרט, מקרב אותנו למטרה המיוחלת. אז אל תקנו את החולצה בזארה בכל הצבעים, אל תקני שלוש זוגות ג’ינסים בפעם אחת. אגב ג’ינס אחד (כן כן, זה שיושב בארון שלך ולבשת רק פעמיים) מזהם כמו נסיעה של יותר מ-120 קילומטר. ותגידו, היש יותר כיף מלחרוש ג’ינס עד שהוא דוהה? אין. אל תזמינו כל שבוע מאסוס, ריבולב, ביוטי ביי ועוד אתרים מגרים למיניהם. ואז תחסכו קצת כסף לקנות מידי פעם איזה פריט ממש שווה, שתלבשו לכמה אירועים שונים שגם יכול לבוא טוב לכמה “לוקים”, אחר כך תורידו אותו לדרגת ימי הולדת ואז לדרגת שבת אצל ההורים. או שתשמרו עליו מכל משמר כדי להעביר הלאה, למכור יד שנייה, ללבוש מידי חורף/ קיץ עד שימאס לכם. אלו הפריטים שיש לי בארון ועושים לי אושר בלב.

אז מה המסר? להיות עשר. סתם נו, להיות צרכן מודע. לקנות פחות, לקנות חכם ולשאול את השאלות הנכונות. 
וכמובן שאשמח לתגובות שלכם, שאלות, בקשות. אני פה.

It Means Light
נכתב על ידי
5 תגובות

5 תגובות

  1. Avatar

    פיאנה וייסמן

    28/07/2020 22:00

    כל כך מעניין נהניתי מכל רגע וכל כך חשוב!העברת את המסר בצורה מדהימה איזה כיף לקרוא ❤️❤️

  2. Avatar

    דויד

    28/07/2020 22:05

    איזה נושא חשוב לדבר עליו, חבל שהוא לא יותר בתודעה. רק לא הבנתי כל כך את החצי משפט הזה: “רוב פליטת הפחמן (לא טוב לנו) של הבגד תתרחש לאחר רכישתו.” תוכלי להרחיב?

  3. Avatar

    אריאל

    29/07/2020 09:12

    פוסט מדהים! נושא חשוב מאוד שכולנו בייסיקלי צריכים להיות בתודעה אליו.
    תודה שכתבת והרחבת♥️

  4. Avatar

    ליאת

    29/07/2020 15:29

    כתוב מעניין סוחף ואותי לפחות אתגרת . ידוע שהזול עולה ביוקר . תמיד העדפתי לקנות מעט יותר איכותי שיחזיק לאורך זמן , מה גם שהתעשייה מנצלת את חסרי הכול ודווקא את מעמד הביניים כדי להתחזק עם פריטים כמו טי שירט ב20 שקל ומדרבנים לקנות 4 לדוגמא בפחות מהסכום הנדרש לכל יחידה ..

    • Avatar

      לירון

      30/07/2020 14:29

      אז מה המסר? להיות עשר.
      מדוייק חברה💕

פרסם תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

בחזרה למעלה .