בלוג אישי

“בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה”

תמונה מתוף האוסף החינמי של Adobe

ארבע פעמים מופיע המשפט “בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה” בספר שופטים, כל פעם עבור מקרה אחר אבל תמיד באותו הקשר. המשפט בא להדגיש כי באותה העת לא היה בישראל אף אחד שיכול לקבל החלטות ולאכוף אותן ולא היה אף אחד שיקשר בין עם ישראל לאלוקיו ולכן כל אחד עשה מה שרצה

חלקנו יהודים אשר אינם מאמינים באלוהים וחלקנו רואים בו את מרכז הבריאה אבל כולנו מסכימים כי הספרים המרכיבים את התנ”ך הם ספרים מאוד מתוחכמים המלמדים אותנו, הרבה פעמים, מהי דרך ארץ ושחשיבות היחסים בין אדם לחברו עולה, הרבה פעמים, על חשיבות היחסים בין האדם למקום (לאלוקים)

הפסוק “בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה” מתאים מאוד גם לימנו אנו ולמצב הנוכחי במדינה, בשני הקשרים שונים.

ההקשר הראשון – אי יציבות שלטונית

אמנם יש בישראל ממשלה ויש ראש ממשלה אך אלו מחוקקים חוקים ותקנות אך אינם עומדים בהם ואינם אוכפים אותם כלל, בטח לא בצורה שוויונית. חמש מערכות בחירות בשנתיים גרמו לפוליטיקאים שלנו ובראשם ראש הממשלה, לבחון כל החלטה בהיבטים אלקטורליים. בתקופה רגילה זה אולי היה נסבל אבל בתקופת קורונה, בה כל החלטה של המנהיגים משפיעה ישירות על מצבו הנפשי החינוכי והבריאותי של העם, המצב הפך למסוכן ועלה במותם של 6000 מתים מיותרים ומשבר כלכלי חמור שיכלו להימנע.

למשל ההחלטה שלא לסגור את השמים בתחילת המגיפה, התקבלה בהשפעת היחסים עם ארצות הברית וכדי לא לפגוע בנשיא טראמפ שכבר היה חשוף לביקורת בעקבות החלטתו, השערורייתיות, להתעלם מהקורונה וגם בגלל עשרות אלפי חרדים אשר היו צריכים לחזור ארצה לתחילת שנת הלימודים בישיבות והכניסו ארצה, ברישול, את המחלה ווריאנטים שונים שלה.

מאוחר יותר, לא נסגרו השמים בגלל הסכמי אברהם ובגלל שנתניהו רצה לחזק את היחסים עם האמירויות וגם לתת לישראלים “לנשום קצת”, לקראת הבחירות וכעת, שוב בגלל החרדים. אי סגירת השמים גרמה לחדירה של מוטציות שונות למדינת ישראל חלקם מדביקים מאוד ולהתפשטות גבוהה של המחלה כי “בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה”

החלטה נוספת אשר נבעה מהרצון של ראש הממשלה להתבלט לקראת הבחירות שידע שיבואו והתקבלה בתחילת המגיפה שהוא עדיין חשב שהוא מחסל אותה בזמן קצר, הייתה ההחלטה שלא להפעיל את מנגנוני החירום שהוקמו, לעת כזו במשך שנים כמו רח”ל, פיקוד העורף ורשות האשפוז ולנהל את המלחמה במגיפה לבד באמצעות המל”ל ומקורבו ואיש סודו, מאיר בן שבת, בלבד (שזה אינו תפקידה).

גם ההחלטה לא לאכוף את תקנות החירום במגזר החרדי והערבי ולאפשר להם ללמוד, להתחתן ולחגוג התקבלה, על-ידי ראש הממשלה, בגלל הבחירות הקרובות. ראש הממשלה הבין שבבחירות הקרובות הוא תלוי לחלוטין בחרדים ובערבים ולכן לא רצה לעצבן אותם. אז הממשלה מחוקקת חוקים ותקנות אך אינה אוכפת אותם היכן שהם משמעותיים כי “בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה”.

והמקרה האחרון הוא החלטה של יו”ר ועדת החוקה, ח”כ יעקב אשר מש”ס, חברת הקואליציה והממשלה להפסיק את הבידוד במלוניות לנכנסים ארצה ולסגור את שדה התעופה (כמעט לגמרי), בניגוד לעמדת ראש הממשלה ובלי שום תגובה של ראש הממשלה ובלי לספק פתרון אלטרנטיבי.

ואם נזנח לרגע קט את הקורונה ונבחן את מצב האכיפה בנגב נבין כי גם לשם מתאים המשפט התנ”כי כמו כפפה לאצבע.

עבריינים העושים ברכושם הפרטי של אזרחים וברכוש צה”ל ככול העולה על רוחם, נוהגים בפראות בכבישי הנגב, בונים ישובים לא חוקיים, ללא תגובת המדינה ומזלזלים, בהפגנתיות, כמעט בכל חוק אשר חוקקה המדינה מאז קומה.

כי “בַּיָּמִים ההאלו אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה”.

ההקשר השני- מלוכה

יש שיטענו כי הפתגם “בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה” מעודד, למעשה, שלטון מלוכני וטוען כי עם ישראל חייב מלך כדי להתנהל. בימים אלו חשים רבים בציבור שזוהי בדיוק שאיפתו של נתניהו, להוביל את מדינתנו לשלטון מלוכני. אינני יודע אם זה נכון או לא אבל יש לכך די הרבה חיזוקים מן המציאות למשל:

  • נתניהו הפך את מפלגת הליכוד הדמוקרטית והליברלית למפלגה שמרנית שפריימריס הם דבר נדיר בה או העובדה שלא הסכים לתת לגדעון סער גישה לספר הבוחרים של המפלגה בעת הפריימריס האחרונים.
  • נתניהו מנסה לגרש מן הליכוד, חד צדדית וללא שימוע, מתפקדים אשר אינם תומכים בו ברשתות החברתיות (עבדכם ביניהם) למרות שהם ליכודניקים ותיקים וימנים אמיתיים.
  • השלטון מתנהל, למעשה, בחצר ביתו של נתניהו על ידי אשתו ובנו הבכור במקום בממשלה ובכנסת.
  • הדחת ראש ועדה בגלל שבדקה, כפי הנדרש מוועדה בכנסת, את החלטות הממשלה בכלים מקצועיים.
  • העלמת עין מטובתם של רבים במדינה והסכמה שבשתיקה לקיום מדינה בתוך מדינה של החרדים אשר אינם סרים למרות הממשלה לחוקי המדינה ולתקנותיה רק כדי להיבחר שוב.
  • הניסיון לשנות חוקי יסוד כדי לאפשר לו להישאר בתפקיד.
  • העובדה שהוא יוצר מציאות שקרית וחוזר עליה שוב ושוב.
  • העובדה שהוא מקיף את עצמו רק באנשים אשר סרים למרותו וחוזרים על דבריו, בלי שביקש.
dreamstime free images

קרדיט: dreamstime free images

אבל האם עם ישראל באמת זקוק למלך?

בעשרים מקומות שונים בתנ”ך מופיעה התנגדות, גורפת, לשלטון מלוכני (לא אציין כאן את כולם אבל תוכלו למצוא לינקים בסוף המאמר). אני חושב שהמקום אשר מדגיש ביותר את היחס של אלוהים והנביאים למלוכה מופיע בספר שמואל א פרקים ז,ח: וירע הדבר בעיני שמואל, כאשר אמרו תנה לנו מלך לשפטנו ויתפלל שמואל אל ה’. ויאמר ה’ אל שמואל שמע בקול העם לכל אשר יאמרו אליך כי לא אתך מאסו כי אתי מאסו ממלך עליהם: רבנים רבים, בניהם הרמב”ם והרמב”ן טוענים כי ההקב”ה רואה בבקשה למלך מאיסה בו ובמלכותו ולמעשה מתנגד למשטר מלוכני בעם ישראל.

ברוב המקרים בתנ”ך, כאשר העם דורש מלך, מתנגדים לכך הנביאים ואלוקים ורק כאשר הם חשים שאין ברירה, הם ממנים מלך ולרוב זה נגמר לא טוב. אבל אם כבר מלך אזי מינוי המלך צריך להיות ע”י הנביא אשר יבחר ה’ אלוקיך ובהסכמת העם כאשר התכונות הנדרשות ממלך הן:

  • להילחם באויבים
  • לשפוט את העם משפט צדק
  • איש חייל
  • יראה אלוקים
  • איש אמת
  • שונא בצע

ישפטו נא הקוראים מי ממנהיגנו עומד בקריטריונים המחמירים הללו והאם החרדים, אשר אוחזים בתורה כדרך חיים, תומכים באדם הנכון לתפקיד או באדם סחיט המתאים להם כדי להשיג את מבוקשם לאוטונומיה הממומנת על-ידי משלמי המיסים.

הלכות מלכים ומלחמות

שורש המחלוקת על המלוכה מאת הרב אליהו מאלי

מצוות שנצטוו בני ישראל בכניסה לארץ ישראל, תלמוד בבלי סנהדרין כ’

מהי מלכות אדוני?

היש משטר מדיני הרצוי על-פי ההלכה, אברהם טננבוים

לינקים לפרשנויות שונות בנושא

רונן ענבר
נכתב על ידי
איש הייטק ותיק ויזם. כיום מסייע ליזמים להביא את המיזם שלהם מרעיון למציאות. כמו כן בבעלותי חברה לניהול ופיתוח מוצרי תוכנה. מוותיקי הכותבים בפורטל תפוז בעבר.
לחץ על מנת להגיב

פרסם תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

בחזרה למעלה .